ТЕМА. СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ, РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ МІЖ ЧАСТИНАМИ СКЛАДНОСУРЯДНОГО РЕЧЕННЯ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
МЕТА . УЗАГАЛЬНИТИ, СИСТЕМАТИЗУВАТИ ЗНАННЯ УЧНІВ ПРО СКЛАДНОСУРЯДНІ РЕЧЕННЯ,ОСОБЛИВОСТІ ІНТОНАЦІЇ ТА ПРАВИЛАМИ РОЗСТАНОВКИ РОЗДІЛОВИХ ЗНАКІВ МІЖ ЧАСТИНАМИ СКЛАДНОСУРЯДНОГО РЕЧЕННЯ;
РОЗВИВАТИ ВМІННЯ СТАВИТИ І ПОЯСНЮВАТИ РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ МІЖ ЧАСТИНАМИ СКЛАДНОСУРЯДНОГО РЕЧЕННЯ;
ВИХОВУВАТИ ПАТРІОТИЧНІ ПОЧУТТЯ.
ОБЛАДНАННЯ. КАРТКИ, ТЕКСТИ,ОПОРНІ СХЕМИ, ПІДРУЧНИК, СЛАЙДИ.
ЄДИНА КУЛЬТОРОЛОГІЧНА ЛІНІЯ. ВІЙНІ - «НІ!»
ЕПІГРАФ: Кожна людина на Землі повинна сказати війні « НІ!»,
і хай спасенною буде наша Земля від біди
ХІД УРОКУ
І.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. СЛОВНИКОВИЙ ДИКТАНТ( 1 учень пише на дошці)
Велика Вітчизняна війна, День Перемоги, орден Слави, медаль « За відвагу», Курська битва, Берлін, Сапун – гора, пам’ятник Невідомому солдату, газета « Все для фронту», Вічний вогонь, школа імені Г.М.Седнєва.
2.САМОПЕРЕВІРКА( слайд -1)
Велика Вітчизняна війна, День Перемоги, орден Слави, медаль « За відвагу», Курська битва, Берлін, Сапун – гора, пам’ятник Невідомому солдату, газета « Все для фронту», Вічний вогонь, школа імені Г.М.Седнєва.
3. БЕСІДА:
- Яка тематика об’єднує ці слова?
- Хто такий Г.М.Седнєв?
4. РОБОТА НАД ЗМІСТОМ ЕПІГРАФА
- Прочитайте слова епіграфа: Кожна людина на Землі повинна сказати війні « НІ!»,
і хай буде спасенною наша Земля від біди
- Чи актуальні ці слова сьогодні?
5. САМОСТІЙНА РОБОТА. Завдання:
- визначити вид речення ( епіграфа) за будовою.
- доведіть, що це складне речення
6.БЛІЦ - ОПИТУВАННЯ:
- Які є типи речень за будовою?
- На які групи поділяються прості речення?
- На які групи поділяються складні речення?
- На як групи поділяються складні сполучникові речення?
- Які речення називаються складносурядними?
- Як пов’язані частини складносурядного речення?
- У яких стилях найширше представлені складносурядні речення?
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ,ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над темою « Складнопідрядні речення». Протягом уроку будемо узагальнювати і систематизувати знання з теми,удосконалювати вміння ставити і пояснювати розділові знаки між частинами складносурядного речення.
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
1.ВИБІРКОВИЙ ДИКТАНТ( СЛАЙД – 2) Завдання:з поданих речень вибрати складносурядне, записати його,зобразити схему, зробити синтаксичний розбір, використовуючи опорну схему.
ВІЙНА - ЦЕ СЛЬОЗИ, НЕВИННА КРОВ,РУЇНИ,ГОРЕ. ВІЙНА - ЦЕ СМЕРТЬ. У ПЕКЛІ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ ЗАГИНУЛИ МІЛЬЙОНИ ЛЮДЕЙ, А ЗАГИБЕЛЬ КОЖНОЇ ЛЮДИНИ - ЦЕ ТРАГЕДІЯ ДЛЯ ЗЕМЛІ. ЗЕМЛЯ СТОМИЛАСЯ ВІД ВІЙН,ЯКІ СПОТВОРЮЮТЬ ОБЛИЧЧЯ НАШОЇ ПРЕКРАСНОЇ ПЛАНЕТИ .
2. ГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ(СЛАЙД - 3). Завдання: зобразити його схему, пояснити зв’язки між частинами складносурядного речення( по1 учневі біля дошки).
а) СТОЯЛИ В СИВИХ ТУМАНАХ САДИ, І ЗАХЛИНАЛИСЬ НАША ПЕРЕПРАВА ШАЛЕНИМ ШКВАЛОМ ПОЛУМ’Я Й ВОДИ.
б) Є ВНАС ВІЙСЬКО І РАКЕТИ, ТА МИ ЗА МИР НА ВСІЙ ПЛАНЕТІ.
в) ВОРОГ РОЗРАХОВУВАВ ПОКІНЧИТИ З НАМИ ШВИДКО, АЛЕ ФАШИСТИ ГЛИБОКО ПРОРАХУВАЛИСЯ.
3. З’ясувальна робота . Запишіть речення. Знайдіть схему до кожного речення. Поясніть розділові знаки. (слайд 4)
1. і ; 2. , проте ;
3. - ; 4. , і
а) ВЕЛИКЕ ЛИХО ПРИНЕСЛА ВІЙНА УКРАЇНСЬКОМУ НАРОДОВІ, І НЕМАЄ РОДИНИ, НЕ ПОСТРАЖДАЛОЇ ВІД НЕЇ.
б) ПРИЙДЕ ДЕНЬ ПЕРЕМОГИ – І ЗЕМЛЯ УСМІХНЕТЬСЯ МЕНІ.
в) УНОЧІ НІМЦІ НАС АТАКУВАЛИ, ПРОТЕ РАНОК ВИДАВСЯ НА ДИВО ТИХИМ.
г)ЗА ДНІПРОМ ІШЛА КРИВАВА БИТВА І КУРІЛИ ЗРУЙНОВАНІ СЕЛА.
3.СПОСТЕРЕЖЕННЯ НАД МОВОЮ. ЕВРІСТИЧНА БЕСІДА:
-Що поєднує всі ці речення?
- А що в них різне?
- Які ви бачите орфограми в цих реченнях? Поясніть їх.
4.ТРАНСКРИПЦІЯ СЛІВ.І варіант – УСМІХНЕТЬСЯ; ІІ - УКРАЇНСЬКОМУ
5.КОМЕНТОВАНЕ ПИСЬМО. БІЛЯ ДОШКИ. Завдання:записати речення, ЗНАЙТИ ГРАМАТИЧНУ ОСНОВУ, визначити вид, смисловий звязок між частинами.
УПАВ БЕРЛІН, І ЩЕ БОЯМИ ГУЛА РОЗВИХРЕНА ЗЕМЛЯ, А ВЖЕ БАРВИСТИМИ КВІТКАМИ ВСТУПИЛА ТИША НА ПОЛЯ.
Додатково: І вар. – записати 3 форми слова земля, ІІ – 3 спільнокореневих слова до нього
СОЛДАТСЬКІ НАПИСИ ЗМЕРЕЖИЛИ СТІНУ , І Я ПРО НИХ СЬОГОДНІ ГОВОРЮ
Додатково:
- Яка частина мови ЗМЕРЕЖИЛИ?
- Утворіть від нього іменник і запишіть
- Визначте суфікс. Поясніть його написання. Наведіть приклади.
6.ДОСЛІДЖЕННЯ ( слайд 5).Завдання:списати, дослідити, чи правильно розставлені у реченнях розділові знаки. Довести свою думку.
ПРИЙШОВ ДЕНЬ ПЕРЕМОГИ – І ТИСЯЧІ БІЙЦІВ ПОВЕРНУЛИСЯ ДО РІДНИХ ДОМІВОК.
ПОДЕКУДИ ЩЕ ВИДНІЮТЬСЯ ОКОПИ ,І СТОЯТЬ ДЕРЕВА ОБПАЛЕНІ ВІЙНОЮ.
НЕ ВСІ ІМЕНА НАПИСАНО НА ОБЕЛІСКАХ І ДАВНІЙ БІЛЬ НЕ ПРИПАВ ПОРОХОМ, ХОЧ ВІД ГЛИБОКИХ ПРОТИТАНКОВИХ РОВІВ НЕ ЗАЛИШИЛОСЬ І СЛІДУ.
КРАЇНА РАДІЛА СТРІЧАЮЧИ ДЕНЬ ПЕРЕМОГИ; І ДЕНЬ ЦЕЙ ПЛАКАВ І СМІЯВСЯ, РАДІВ І СУМУВАВ.
- Що це за група слів: ПЛАКАВ І СМІЯВСЯ; РАДІВ І СУМУВАВ?
7.ФРОНТАЛЬНА БЕСІДА:
- Яка тема обє’днує сьогодні всі наші речення?
8. САМОСТІЙНА РОБОТА. (слайд - 6) Завдання:
1 – а группа( Ананьєв,Гуров,Глазков)- вправа -
2- а група - скласти діалог.Тема: Чи потрібно сьогодні згадувати події Великої Вітчизняної війни? Чи актуальна сьогодні ця тема?
ДЮМІН- ТУРОШЕВ, ГУЛЯЙ – ТЕРЕШКОВ, НІЩУК - ШПИЛЬКІНА
3 - я група – написати міні – твір. Тема: Чи потрібно сьогодні згадувати події Великої Вітчизняної війни? Чи актуальна сьогодні ця тема?
(ЛЕВАНІДОВА, ЛОСТІК, НАДЄЇНА).
4-а група- з простих речень утворити 1 складносурядне, з’єднавши їх сполучниками
НАШЕ СЕЛО ВОЛОДИМИРІВКА НЕ ДУЖЕ ВЕЛИКЕ. ЗА РОКИ ВІЙНИ ЛИСТОНОШІ ПРИНЕСЛИ В СЕЛО 226 ПОХОРОНОК. ВДОВИ І СЬОГОДНІ ЧЕКАЮТЬ СВОЇХ ЧОЛОВІКІВ З ТОЇ СТРАШНОЇ ВІЙНИ.
9.ПЕРЕВІРКА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ.
10. СЛОВО УЧИТЕЛЯ ПРО МИР.
Мир. Яке коротке, але вагоме слово. І ми з вами повинні завжди берегти память про всіх, хто відстояв нашу державу у часи Великої Вітчизняної війни і тих, хто відстоює її сьогодні. І , звичайно, стояти на варті миру, щоб ніколи наша земля не здригалася від вибухів.
11. УЧЕНИЦЯ ЧИТАЄ ВІРШ « ХАЙ БУДЕ МИР»
ЗУПИНИСЬ, ПРИСЛУХАЙСЯ НА МИТЬ-
КРИЧАТЬ З ВОГНЮ І МАТИ, І ДИТИНА.
ХАЙ БУДЕ МИР! ХАЙ БІЛЬШЕ НЕ ГОРИТЬ
У ПЕКЛІ ВІЙН ТВОЄ ЖИТТЯ, ЛЮДИНО.
О ЛЮДИ! В СВІТІ Й ТАК БАГАТО ЖЕРТВ.
ВЖЕ КРОВ’Ю НАШОЮ УСЯ ЗЕМЛЯ ПОЛИТА.
О ЛЮДИ! Я НЕ ХОЧУ БАЧИТЬ СМЕРТЬ!
Я ТУТ ЖИВУ, Я ДУЖЕ ХОЧУ ЖИТИ
О ЛЮДИ, ЛЮДИ! ЗБЕРІГАЙМО ДЕНЬ,
ЩОБИ ВІЙНА ДО НАС НЕ ПОВЕРНУЛАСЬ!
НЕХАЙ ЛЕТИТЬ НА КРИЛАХ У ПІСЕНЬ,
А НЕ ЗГАСА В ПОКОЯХ СМЕРТІ ЮНІСТЬ.
1.Роботаз деформованим текстом впарах. Вправа .
ІУ.ПІДСУМОК УРОКУ
- «МІКРОФОН»:
- Які є типи речень за будовою?
- На які групи поділяються прості речення?
- На які групи поділяються складні речення?
- На як групи поділяються складні сполучникові речення?
- Які речення називаються складносурядними?
- Як пов’язані частини складносурядного речення?
- У яких стилях найширше представлені складносурядні речення?
2. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
3.ОЦІНЮВАННЯ |