П`ятниця, 2024-04-26, 5:53 AM
Вітаю Вас Гість | RSS

САЙТ ВОЛОДИМИРІВСЬКОЇ ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

Урок зарубіжної літератури.Вчитель Лостік С.С.
2015-10-15, 7:20 PM

Тема уроку: Причини деградації особистості та переродження Скруджа (за "Різдвяною піснею" в прозі Ч.Діккенса)

Мета

  навчальна:

простежити зміни в характері і поведінці героя,вдосконалювати навички роботи з текстом,простежити ,що призвело до деградації Скруджа та його переродження,виробляти в шестикласників уміння аналізувати зміст тексту,формувати у дітей  у дітей гуманістичні ідеали;

    розвиваюча:

 розвивати образне мислення школярів,сприяти розвитку творчої діяльності учнів,розвивати навички виразного читання,образне і логічне мислення,уяву,

     виховна:

виховувати почуття доброти і людяності,виховувати прагнення до самовдосконалення.

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів даного уроку:

*    Сприймати великий за обсягом текст цілісно;

*    Пояснювати значення поняття гуманізм (любов,співчуття до людини), ілюструвати це поняття прикладами з тексту повісті Діккенса;

*    Перелічувати основні причини деградації Скруджа:зосередженість на матеріальних інтересах і цінностях,жагу до збагачення,влади,байдужість до інших людей;

*    Тлумачить факт казкового переродження Скруджа ,з одного боку,як характерну рису різдвяної пісні,з другого – як вияв віри письменника у добру сутність людини, яку можна вилікувати від зла;

*    Висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі,аргументуючи свою точку зору цитатами з тексту.

Тип уроку: урок-дослідження.

Основні методи:дискусія,метод демонстрацій,складання формально-логічної моделі (словесно-схематичне зображення прочитаного), релаксація.

Форма навчання: стаціонарне заняття, діалогічна форма навчання.

Форма уроку : релаксаційно-активний процес навчання як умова формування творчого мислення учнів.

Міжпредметні зв`язки: музика,образотворче мистецтво,народознавство.

Обладнання: малюнки учнів,кольорові паперові капелюшки,підручники,

зошити ,словники,портрет Діккенса,словник уроку,опорні схеми.

Технічне забезпечення: ноутбук,диски,проектор.

Символи уроку: гілка, серце,ноти пісні.

Епіграфи:

 

Творіть добро,поки ви існуєте.

Д.Дідро,французький філософ  18 ст.

 

Май душу ,май серце,і будеш людиною на всі часи.

Ч.Діккенс

 

У кожної людини душа не повинна

бути замкнена,- треба,щоб вона завжди

зустрічалася зі своїми близькими,

щоб мала співчуття до інших…

Ч.Діккенс

Хід уроку

І.Організаційний момент:

 

Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім шостім класі

Діти-просто молодці.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:

1) З`ясування емоційного настрою, готовності класу до уроку:

 

- Наш урок будуть супроводжувати картки. Подивіться на них уважно.

- Чи всі готові до уроку? Як настрій?  Це ми зараз з ясуємо.

 

(учні виражають свій настрій за допомогою дієслова на картках: радію,

думаю ,чекаю,хвилююся,готуюся,буду говорити,сподіваюся)

 

2) Ознайомлення з темою уроку,епіграфом:

- Як називається оповідання Ч.Діккенса , над  яким ми працювали  протягом останніх уроків?

- Чому автор назвав свій твір саме так?

- Пригадайте,який твір  називається різдвяним оповіданням (повістю)?

- Як по іншому можна було б назвати цей твір? («Різдвяна казка»)

 

- Давайте назвемо ознаки казки.

- Пригадайте , який твір називається піснею?

(Пісня –це невеликий ліричний вірш,що виконується співом)

- Однак письменник підкреслює,що це пісня,навіть частини оповідання називає куплетами. Чому?

(Бо пісня здатна впливати на наш настрій, вона здатна проникнути у наші серця. А серце Скруджа було дуже холодним і закам`янілим , що його

 пом`якшити ,напевно, могла тільки  чарівна пісня).

-Не помилюся,коли скажу,що кожен з нас прагне піймати казкового птаха на ймення Щастя. Звичайно,кожен розуміє його по-своєму. Мабуть є якісь істини, обов`язкові для всіх, що полегшують його пошуки. Під час уроку ми спробуємо їх віднайти.

3) Розповідь вчителя:

- Отже ,сьогодні ми спробуємо дослідити , як могло статися, що самостійний ,спокійний хлопчик перетворився на скупого «жмикрута»,який усе життя те й робив ,що накопичував гроші,раптом змінився? З ясуємо причини деградації та переродження Скруджа з «Різдвяної пісні в прозі».А  також спробуємо зазирнути у свою душу - постараємось осмислити, як ми живемо, за якими принципами житимемо, куди прагнемо.

- Епіграф до нашого уроку є слова «Творіть добро,поки ви існуєте» Д.Дідро

Адже кожна дитина приходить у цей світ доброю,адже людина –творіння –Боже,а Бог – це добро.

3)Постановка проблемного питання:

- То звідки береться зло?

- Чому у світі так багато злих,недобрих людей?

- Чому добра від народження людина стає злою,безсердечною особою?

Саме ці питання ми намагатимемося розв язати на прикладі життя Скруджа Ебенезера.

(кріплю питання на дошку)

Чому добра від народження людина стає злою?

  1. Звідки береться зло?

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання:

1.Літературний диктант:

Запитання для всіх

1.Що висіло на дверях домівки Скруджа?(Молоток)

2.Які улюблені літературні герої Скруджа в дитинстві?(Алі Баба і Робінзон Крузо))

3.Хто розпочав мандри Скруджа? (дух Минулого)

4.Звідки розпочалася подорож Скруджа у минуле?(З дитинства)

5.Куди пролягла друга мандрівка Скруджа? ( У теперішнє).

6.Якого кольору мав вбрання Дух Прийдешнього Різдва? (чорного)

 2.Взаємоперевірка;

Отже, повернемося до понять  Добра і Зла. Які асоціації виникають у

вас ,коли ви чуєте слово  добро? зло?

4) Словесне малювання:

- А які на вашу думку кольори є кольором добра?зла?  Поясніть.

- Які кольори домінують у творі Діккенса? Пригадаємо.

ІІІ.Актуалізація опорних знань:

1)Робота над цитатою з тексту:

- Прочитаємо цитату з тексту твору і скажемо,про які дні йдеться у цих рядках:

«Це радісні дні – дні милосердя,доброти,всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі,коли люди,наче з мовчазної згоди,відкривають одне одному серця»

- Тож, про які дні йдеться в цих рядках?

- Чи любите ви це свято?

- З ким пов`язано це свято?

- Що чекаєте від нього?

2)Вправа «Асоціація»:

- Спробуємо скласти асоціативний кущ до слова «Різдво»

(радість,диво ,родина, ікона, зірка, веселощі, очікування, задоволення,віра,діти,світло,коляда,подарунки, Ісус,блаженство)

- А ще це свято я асоціюю із колядками та щедрівками. Чи знаєте такі? Тож пропоную заспівати.

 3) Виконання пісні.

 4)Висновок:

- Різдво - це одне з найкращих свят у житті кожної людини. Кажуть,що різдвяної ночі можуть відбуватися незвичайні дива і збуватися найзаповітніші бажання.

5) Розповідь з елементами бесіди:

  • Як бачимо,у вас виникають у всіх найприємніші асоціації , пов язані з святом Різдва. А тепер давайте згадаємо,які асоціації, пов язані з святом Різдва  виникли у пана Скруджа . Взагалі давайте згадаємо ,що ми знаємо про цю людину.
  • Давайте ще раз звернемося до тексту повісті:
  1. Знайдіть і зачитайте портретні характеристики Скруджа. (Строфа І.)
  2. З якими природними  явищами автор порівнює Скруджа?
  3.  Про які риси характеру героя говорять такі слова « Хто - хто,, а вже він умів давити,вичавлювати соки,витягувати жили,заганяти в могилу,загрібати,хапати,захоплювати,вимагати…»
  4.  Як він поводив себе з підлеглими?
  5. Чому Скрудж ніколи не зачиняв дверей у своєму «кабінеті»?
  6. Біля чого намагався зігрітися писар на своєму робочому місці?
  7. Що ми знаємо про родину Скруджа?
  8. Як він поводив себе із рідними?

6) Інсценізація:

- Подивіться і скажіть ,як він поводив себе з рідними?

  1.  Доведіть, що Ебенезер — скнара. (Економив на всьому і на всіх: на вугіллі, на платні клеркові, відмовився від рідні, нічого не дозволяв навіть собі.)
  2. Які ланцюги скував герой для себе? (Жадібність, жорстокість, байдужість.)
  3. Хто винен у тому, що сталося з героєм? (Тільки він сам.)
  4.   Як Скрудж відноситься до світлого різдвяного свята?
  5. Знайдіть і зачитайте ,як Скрудж зустрів Різдво?
  6. Чому герой так не любить Різдво?
  7. Що він зробив би із тими людьми,хто бігає та галасує «Веселого Різдва»?

(Негативно ставиться до Різдва. Зневажливе і жорстоке ставлення до

племінника. Відсутність жалю за втратою єдиного друга Марлі. Небажання платити Бобу добру зарплату. Обурення ,що 25 грудня –вихідний день. Не розуміє почуттів людини.  Проганяє  хлопчика-колядника. )

- Якою, на вашу думку, має бути людина ,здатна так висловлюватися про Різдво і про навколишніх?

5) Вправа  « Гронування »

- Підберіть слова та вирази,які можуть різнобічно характеризувати  пана Скруджа:                                   

Скрудж

 

(злий,холод,самотність,жадібність,похмурість,ненависть,непривітність,

байдужість,скупість)

6) Прийом дослідження:

  • Скажіть ,а чи знаєте ви ще якихось героїв на ім я  Скрудж  із мультфільмів,кіно?

 

Скрудж Макдак
Scrooge McDuck

Scrooge1.jpg

 

 

Информация

Прозвище

Дядюшка Скрудж

Вид (раса)

Селезень

Пол

Мужской

Отношения


Дональд Дак (Племянник)
Билли, Вилли и Дилли (Внучатые племянники)

Прототип

Эбенезер Скрудж

Создатель

Карл Баркс

(Герой на ім. я Скрудж добре відомий з мультфільму Уолта Діснея «Качині історії».Скрудж Мак Дак –скупий і розважливий дядько чарівних каченят. Взагалі ім. я Скрудж в перекладі з англійської мови - скнара, скупий)

V. Робота по темі уроку,міні-дослідження:

1.Розповідь вчителя:

- Справді,на що –осуд чи співчуття заслуговує ця людина? Скрудж завжди міг  замислитися над тим, як він живе, що насправді цінує. Він зміг звернути увагу на тих, хто поряд. Та він, навпаки, свідомо принижує і гнобить свого писаря. Свідомо розриває сімейні стосунки,хоч для кожної людини родина-одна із запорук щастя. Скажіть,він здатен на співчуття?

Доля не раз давала йому шанс змінитися,стати краще. Але він,не вагаючись відкидав його. Єдина цінність для нього це гроші. Люди його не цікавлять,людські почуття йому не притаманні. Холодна душа Скруджа заціпеніла. Він деградував як особистість , людина.

2.Словникова робота:

- Одне із домашніх завдань,яке було вам підготувати на сьогодні –

з ясувати ,що таке «деградація»

-Деградація-слово іншомовного походження,що означає рух назад,поступове погіршення,втрата певних якостей,властивостей,те саме,що занепад, виродження.

- Отже,синонімом якому слову є слово «деградація»?

- Чи страшно деградуватися , бути деградованим?

 

3.Релаксація,уявна подорож:

(музика)

 

- Діти! Заплющте очі. Уявіть прекрасну лісову галявину. Відчуваєте,як легкий вітерець лоскоче вам щічки ? Посміхніться. Уявіть, які ви гарні ,коли посміхаєтесь. Пройдіться галявиною. Трава лоскоче вам ноги. Аж ось подивіться посеред галявини лежить відчахнута гілка. Присядьте біля неї. Ви можете роздивитися її і навіть торкнутися, якщо цього хочете. Якого вона кольору? Мабуть ,засохла. Вона утратила зв язок із деревом ,на якому росла.

 Тихіше ,прислухайтеся, що вона каже вам?

- Повільно відкрийте очі. Скажіть ,що могла би сказати вам та гілочка,яка відірвалася від дерева?

4.Підсумок:

- Мабуть,так почувається та людина,яка духовно перестала бути людиною,втратила здатність робити високі людські вчинки-кохати,прощати,робити добро!

- Серед оточуючих нас людей зустрічаються такі люди,які поступово змінюють на гірше окремі риси свого характеру, втрачають цінні моральні якості і перестають бути особистістю. Так сталось і з Скруджем. Він утратив зв язки з людьми і світом. Ту гілочку,яка відірвалася від дерева і лежить самотня і нікому не потрібна, ми можемо сміливо  порівняти із Скруджем.

- Які ж причини деградації Скруджа? Чому Скрудж став черствим , байдужим до чужої біди.

5.Фронтальна бесіда:

- Про що мріяв герой ? (про гроші і збагачення)

- Гроші вели Скруджа вгору. Кожен його крок диктувався користю і він потребував влади. Підведемо підсумок - перевага матеріальних цінностей.

- Він відмовився від одруження з бідною дівчиною,він порвав стосунки з рідними. Про що це свідчить? Втратив всі моральні цінності.

-Які негативні риси характеру сприяли деградації Скруджа?

 

Жадібність, байдужість до оточуючих,жорстокість у стосунках,зрада у коханні.

 

- Таким чином,підведемо підсумок, які причини привели до деградації Скруджа як особистості.

 

(читають записи на листочках)

 

- Повернемося до нашого проблемного питання – звідки ж береться зло. І чого ми повинні з вами берегтися,щоб не деградуватися?

 

 6.Фізхвилинка:

 

- Ви сьогодні вже співали колядку,зараз я пропоную вам заспівати ще одну із рухами!

(«Коляд, коляд…)

5.Фронтальна бесіда:

а) уявлення:

- Ми з вами з ясували причини деградації Скруджа .Тепер спробуємо

з ясувати, що стало причинами переродження Скруджа.

б) словникова робота:

- Що означає переродитися?

Переродитися-стати зовсім іншою людиною

 - Давайте уявимо себе композиторами і як Діккенс напишемо свою мелодію різдвяної пісні, яка б зворушила і відродила серце Скруджа. Запишемо в нотки те,що на вашу думку допомогло героєві змінитися.

 б) усне фронтальне опитування:

- Що ми для цього повинні зробити?

- Потрібно проаналізувати все його життя від самого дитинства.

- Згадайте , хто прийшов до Скруджа першим у різдвяну ніч?

- Що ми знаємо про Марлі?

- Чому він прийшов до Скруджа?

- Що тягнув за собою Марлі?

- Що то були за ланцюги?

- Про що попередив Марлі Скруджа?

- Як ви оцінюєте вчинок Марлі? (був зацікавлений у порятунку душі лондонського скнари, хотів повернути його до християнських цінностей.

Він був справжнім другом)

- Запишіть в першу нотку слово –«дружба»

- Який дух з явився до Скруджа першим?

- Як виглядав Дух?

- Давайте пригадаємо,які деталі були найголовнішими в описі Духа Минулого Різдва? (світло і світло гасник) Символом чого вони можуть бути?

- Як висловився Дух про життя і вчинки Скруджа? Ст. 72

- Як ви думаєте ,чому Дух сказав Скруджеві перед мандрівкою : «Дозволь мені доторкнутися до твоїх грудей. Це тебе підтримає, і ти здолаєш ще й не такі перепони!»

-А зараз ми пройдемося тим шляхом,яким провів Скруджа Дух Минулого Різдва

І ви скажете ,якою була реакція Скруджа на побачене і пригадане?

(слайд)

 

Рідні місця Скруджа

- Що герой побачив? Що переживав в цей час Скрудж? (радість ,сподівання,турботу,сльози)

Школа

  • Яким був Скрудж в дитинстві?
  • Хто були друзями Ебенезера?
  • Назвіть його улюблених  літературних персонажів?
  • Хто врятував одного разу Скруджа від самотності?

Про кого згадав в цей момент Скрудж? (про хлопчика колядника,якого він вигнав із контори)

- Що відчував в цей момент Скрудж?

Крамниця Фезивіга

  • Що побачив Ебенезер в крамниці Скруджа?
  • Про кого він згадав в цей момент ? ( про клерка)
  • Як почувався в цей момент Скрудж? (він радів і хвилювався)

Розлука з коханою дівчиною

 

  • Скажіть ,чому дівчина була в жалобній сукні?
  • Хто або що зруйнувало їх кохання?

Різдво в сім ї  колишньої коханої Скруджа

  • Про що подумав Скрудж,коли опинився в небагатій,але щасливій родині?
  • Пригадайте,що в цей момент він натягнув на голову Духа світлогасник, чому?

6.Підсумок сказаного:

  • Якою була реакція Скруджа на побачене і пригадане?

(він плакав,сміявся,відчував сором,шкодував про незроблені справи,згадав про свою самотність ,нещасне дитинство)

  • А чим були викликані сльози?
  • Про що це свідчить? (про початок духовного відродження)
  • А які почуття відродилися в душі Скруджа? ( сум)
  • А як він почувався,коли побував в крамниці Фезивіга? (радість) Запишемо в нотки.
  • Який Дух прийшов до головного героя другим?
  • Як і чому змінилася кімната Скруджа? Символом чого може бути зелений колір? (символ добра,енергії,життя).
  • Що було в руках Скруджа?Яка його чудова властивість? Що доброго зробив Дух оцим смолоскипом?
  •  
  • Дух сказав,що начебто Скрудж боїться його,не хоче дивитись йому у вічі. Чим це можна пояснити?
  • Згадаємо,куди ми подорожували разом з Скруджем і Духом теперішнього Різдва.

слайд

(Сім я Крачитів-  сім я племінника Скруджа)

  • Що ви можете сказати про родину Крачита?
  • Скільки дітей в родині Крачита?
  • Що вразило вас в епізоді опису Різдва у сім ї Крачитів?
  • Розкажіть історію хлопчика Тіма. Яке враження справила на Скруджа ця історія? Яке почуття відродилось у душі героя? (співчуття)
  • Що захотів змінити у житті Кретчитів Скрудж?
  • Що здивувало героя у сім ї його племінника?
  • В яку гру грали в будинку племінника? Зачитайте.
  • Погляньте на свої малюнки. З яким звіром ви порівняли Скруджа на них?
  • Від чого пом якало Скруджеве серце під час перебування в хаті племінника? (він почув пісню,яку колись співала його маленька сестричка Фанні)
  • Яке почуття зародилося в душі Скрудж а до своїх рідних? (милосердя)
  • Чи створила мандрівка Скруджа з Духами диво? Де затримувався дух під час подорожі?

6)Підсумок сказаного:

  • Спокутування гріхів не буває легким .Пригадайте ,що очікувало Скруджа попереду. Хто прийшов до Скруджа останнім? Якого кольору вбрання мав дух майбутнього Різдва?
  • Як ви гадаєте,чому Дух Минулого Різдва випромінює світло,а Дух Прийдешнього Різдва пітьму?
  • Чому Скрудж так боявся Духа Прийдешнього Різдва?

(майбутнє- невідоме,воно оповите таємницею і тому викликає страх)

- Що ж побачив Скрудж у майбутньому?

(слайд)

Смерть усіма покинутого й обікраденого Скруджа.

Радість людей ,що дізналися про смерть Скруджа.

Занедбана могила Скруджа.

Смерть Тайні Тима.

- Яке питання дуже-дуже хвилювало Скруджа?

- Що схвилювало Скруджа найбільше?

( показ мультфільму)

( Скрудж побачив свою могилу занедбаною,в найгіршому місці. Він зрозумів ,що прожив життя непотрібним нікому)

- Що відбулося зі Скруджем в цей час? (духовне перетворення)

- Які обіцянки дає Скрудж Духу Прийдешнього Різдва?

(зачитайте)

7) Робота з книгою.

8)Бесіда:

- Чи дотримав Скрудж свого слова?

- Що доброго він зробив?

9) Складання таблиці:

Відіслав різдвяну індичку Крачитам                   Допоміг Тайні Тиму

 

                                               Новий Скрудж           

 

Збільшив платню Бобу Крачиту            Прийшов помиритися з племінником

10) Робота з таблицею:

 

Внутрішній світ героя і пейзаж

 

Строфи

Стан природи

Стан героя

І

«Стояла холодна,похмура погода, та й до  того ж іще запав туман…»

«Скрудж з` їв свій тоскний,похмурий обід у тій самій тоскній харчівні…»

V

«Ні імли, ні туману! Ясний день…»

«Золоте сонце! Прозоре свіже повітря!»

«Подякуй небу і світлому святу Різдва!- На коліна!»

 

11 )Підведення підсумків сказаного:

- Скажіть ,чи можемо ми зачитати слова пісні, яка мала розтопити кам яне серце Скруджа.

  • Саме це і стало шляхом до переродження головного героя  твору!
  • - Яка головна мета твору?

 А головна мета автора - відродити душу головного героя.

Висновок: Подорож, яку здійснив Скрудж у Різдвяну ніч. докорінно змінила

 героя. Він перетворюється на добру, щиру людину, якою пишається місто. Не всі розуміють «нового» Скруджа, та йому байдуже, бо він знає, що в житті найцінніше. Гроші, багатства усього світу не можуть замінити людині любов близьких, повагу інших людей та щирість спілкування. Справді казковий кінець!

- Скажіть ,а ви особисто вірите в таке миттєве перетворення людини?

- А чому таке миттєве перетворення сталося із Скруджем?

( бо все сталося в різдвяну ніч - ніч всепрощення та благодаті  Божої)

а) Прийом «Карусель»

- Скажіть , а від чого залежить ваше щастя?Перед початком вивчення теми ви давали відповідь на таке запитання. Що написав в зошиті…

- На минулому уроці ви знову записували ваші найголовніші життєві цінності. Давайте поглянемо ,чи змінилися ваші думки.

І ми знаємо тепер, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щирій людині відкриті істини радості буття.

-І я думаю ,що ми можемо ще продовжувати цю пісню  багатьма словами і не просто словами, а словами,які означають найцінніші духовні цінності людини!

11) Міфологічна хвилинка:

- Готуючись до нашого уроку ,я згадала про найдавнішого римського дволикого бога Януса.

- Послухайте уважно моє повідомлення  і скажіть ,можливо , когось цей бог вам нагадує?

Наука и жизнь // Иллюстрации

 

  • Від Сатурна Янус отримав дар ясно бачити все в минулому і майбутньому. Його стали зображувати з двома обличчями: молодим ,зверненим у

майбутнє , і старим, з поглядом назад ,у глиб часів. У сучасній мові дволикий Янус – лицемірна, лукава людина.

- Який зв язок між Скруджем і дволиким богом Янусом?

- Які два обличчя  Скруджа показав Ч.Діккенс? Навіщо?

- Куди спрямоване його молоде обличчя,старе?

- Яким він показаний на початку твору, а в кінці?

12 )Робота з епіграфом уроку:

- Яку головну думку утверджує автор у «Різдвяній пісні в прозі»

- Що головне в людині?

- Про що ми повинні пам ятати, щоб в світі зла більше не народжувалося

V І. Підсумок уроку методом «Шість капелюхів мислення»

- Хто хоче звернутися до капелюшків?

 - Якого кольору?

 

Категорія: Мої файли | Додав: lostik79
Переглядів: 2044 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz