Середа, 2024-05-15, 9:09 AM
Вітаю Вас Гість | RSS

САЙТ ВОЛОДИМИРІВСЬКОЇ ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

урок зарубіжної літератури в 8 класі
2015-09-18, 9:04 PM

Тема: «Іліада»: «Двобій Ахілла і Гектора»,  «Пріам у Ахілла».    Образи Ахілла і Гектора як уособлення ідеалу людини, героя, воїна.

 

 

 

        Мета : проаналізувати вибрані пісні з поеми Гомера «Іліада» , схарактеризувати образи головних героїв; розвивати навички виразного читання та усного зв’язного мовлення ; формувати моральні якості учнів; виховувати людяність, осуд війни та її жорстокостей, співчуття до людського горя, повагу до воїнів та їх подвигів.

 

Тип уроку: закріплення набутих знань,умінь та навичок.

 

Обладнання: тексти вибраних пісень з «Іліади» Гомера; репродукції картин О.Іванова,А. Лосенка та інших на сюжети «Іліади», відеофільм

 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

 

ІІ.Оголошення теми і мети уроку:

 

 Бессонница. Гомер. Тугие паруса.

 Я список кораблей прочел до середины:

 Сей длинный выводок, сей поезд журавлиный,

 Что над Элладою когда-то поднялся.

 Как журавлиный клин чужие рубежи,—

 На головах царей божественная пена,—

 Куда плывете вы? Когда бы не Елена,

 Что Троя вам, ахейские мужи?

 И море, и Гомер — все движется любовью.

 Кого же слушать мне? И вот Гомер молчит,

 И море черное, витийствуя, шумит

 И с тяжким грохотом подходит к изголовью.

 (Осип Мандельштам)

 

- Слова відомого російського поета- модерніста дихають на нас свіжістю,здається,що поему Гомера створив тільки вчора,бо і на сьогодні ті питання ,які піднімає в своїх знакових творах поет  актуальні і дають відповіді на багато запитань сучасності.

 

 

ІІ.Оголошення теми і мети уроку:

 

-Я думаю, що всі здогадалися ,що ми сьогодні будемо говорити про творчість Гомера

 

     

 

 IIІ .Мотивація навчальної діяльності.

 

   Удома ви прочитали уривки з поеми Гомера «Іліада». Сьогодні на уроці ми прослідкуємо за драматичними подіями під стінами Трої, визначимо, якими рисами характеру наділені головні герої поеми. А також спробуємо відповісти на такі проблемні питання: «Чому нас вчать гомерівські герої?  Чому вони стали безсмертними?»Адже відомо ,що греки прагнули в усьому досконалості, а людина , на їхню думку має бути в усьому досконалою.

 

IV. Актуалізація опорних знань.

 

   1.Літературний диктант.

 

«Упізнай героя»

 

 

1.Одягнений в обладунки свого друга,змусив троянців утікати,убив понад 20 троянських воїнів.

2.Правитель Трої,багатий цар.

3.Донька Зевса та Леди.

4.Особливо славився хоробрістю й силою серед синів Пріама,очолював бойові дії троянців.

5.Мати Ахілла,яка хотіла зробити свого сина безсмертним.

6.Троянський царевич,що вкрав у Менелая Єлену.

 

А) Гектор

Б)Фетіда

В)Пріам

Г) Паріс

Д)Єлена

Е) Патрокл

 

 

 

 

IY.Сприйняття навчального матеріалу.

 

  1.Відтворення на дошці схеми міфу про «яблуко розбрату» та схеми розвитку сюжету поеми «Іліада»  (слайди)

 

 

Y.Сприйняття навчального матеріалу.

 

 1.Аналіз «Щиту Ахілла»

 

  • Для чого потрібен був щит Ахіллу?
  • Звідки взявся цей щит?
  • Назвіть слова,які описують щит.
  • Що було зображено на щиті?

Як ви думаєте,що символізують сцени,зображені на щиті?(картина життя ,в якому поруч ідуть радість і горе,смуток і веселощі)   (Перед нами нібито енциклопедія життя давніх греків: ми дізнаємося про їхні заняття, побут та звичаї. Тут у нерозривному зв’язку мир і війна, радість і журба, праця й відпочинок, будні та свята).

  •  
  • Яку форму мав щит? Скажіть ,що ви знаєте про Ахілессову п яту ?
  • Для чого ж Ахіллові був потрібен щит?
  • (Бо він круглу- це є символом світової гармонії, а ще в тексті він є символом могутності і непереможності)

    Зверніть увагу! Гомер промовляє мовою контрастів,бо щит з домінуючим мотивом мирної праці – в руках Ахілла,грізного воїна.

 

2.Перегляд  слайдів «Щит Ахілла»

 

-Чи співпадають ваші увлення про щит із побаченим?

 

3.Аналіз «Двобій Ахілла і Гектора»

-Багато героїв зображає Гомер ,але найбільше з них виділяються Ахілл та Гектор.

 

-Яким ми бачимо Гектора?

(Гектор не тільки доблесний воїн)

 

-Якими епітетами охарактеризував Гомер цього героя?

 

2.Теорія літератури. Повторення понять «постійний епітет», «порівняння», «гіпербола».

 

3.Демонстрація репродукції картини українського художника А. Лосенка ,Постникова «Прощання Гектора з Андромахою»

 

-Крім того Гектор  ще й люблячий чоловік, турботливий батько.

 

  -Чи зрозумів художник Гомера?

 

(Зображуючи найзворушливішу сцену прощання батька-героя з родиною, художник втілює задум поета, його людяність. Гомер поважає прагнення до незалежності та, симпатизуючи ахейцям, не приховує співчуття до Гектора).

 

4.Декламація уривків з поеми «Прощання Андромахи та Гектора»

- Скажіть ,якої долі бажав Гектор своєму синові.

 

    5.Перегляд відеоепізоду  «Двобій Ахілла й Гектора».

 

Переглянувши картину, назвати риси характеру, які виявили супротивники у двобої,та визначити позицію автора.

-Зараз ми переглянемо епізод двобою Ахілла і Гектора з фільму «Троя» .Коли будете дивитися ,подумайте над таким запитанням:

Якими під час бою зображені Ахілл і Гектор?

За що б ється кожен з них?

 

6.Бесіда з учнями:

 

-Якими під час бою зображені Ахілл і Гектор?

-Яку роль відіграють боги в житті Ахілла й Гектора? Чи чесний був поєдинок?

-З чого видно,що Гектор передчуває ,що це його останній Бій?

-За що б’ється Гектор?Зачитайте.

-А за що б ється Ахілл?Зачитайте

-Про що просить Гектор Ахілла перед Смертю?.Прочитайте уривок,де про це сказано.

-Що відповідає Ахілл?Прочитайте.

-Що зробив Ахілл після смерті Гектора?

 

  -Проблемне питання:

Як ви ставитеся до вчинків Ахілла?

Як автор ставиться до вчинку Ахілла?

 

 

6.Аналіз уривка «Викуп Пріамом тіла Гектора».

 

   а) Бесіда за питаннями:

 

-Як Пріам вирішив повернути тіло загиблого сина?

- Що здивувало та зворушило Ахілла?

   --Які зміни відбуваються з Ахіллом?

 

б) Демонстрація картини О.Іванова «Пріам просить в Ахілла тіло Гектора»

- Скажіть ,чи видно з картини,якою буде відповідь Ахілла?

    --У чому гуманістичний пафос твору?

 

   (Майстерність Гомера у зображенні внутрішнього стану героя, духовної сутності людини. Мужній ахеєць постає як людина, здатна зрозуміти чужий біль:

Гнів – спогади про свого батька – співчуття – повага до гостя – милість.

 

Висновок : людина повинна завжди залишатися людиною – доброю, милосердною, чуйною.

 

7.Перевірка зібраного учнями матеріалу до характеристики героїв «Іліади», - складання порівняльної таблиці.

 

-Зачитайте спільні риси героїв,відмінності між героями.(табл. слайд)

 

-Зачитайте ,якими епітетами та постійними епітетами характеризує Гомер своїх героїв:

   

1) Зевс — темнохмарний, хмаровладний (2), егідодержавний. Афіна — ясноока (2).

 

Аполлон — дальносяжний (2), дальносяйний. Ахілл — богосвітлий (7), прудконогий (5), ясний, бездоганний, богоподібний. Гектор — впокірник коней, божистий, шоломосяйний (4), осяйливий.

 

YІ. Підбиття підсумків уроку.

 

1)Підсумкова бесіда (гронування)

 

Скажіть,яким був ідеал людини давніх греків? Кого можна назвати справжнім героєм?

 

Справжній герой

Мужній  сміливий допомагає іншим,вірний,відважний,люблячий батько,захисник,вірний друг,здійснює подвиги.

Греки засуджували жорстокість.

 

   1.Заключне слово вчителя.

 

     «Іліада»як цілісний твір була б неможлива без постаті Ахілла: вона розпалася б на окремі пісні, об’єднанні лише мотивом Троянської війни. І хоча ця поема про війну, вона пройнята гуманістичним пафосом, усвідомленням того, що людське життя – найбільша цінність. Дія «Іліади»передає душевну драму людини, її шлях від згубного гніву до людяності. А тому несправедливо називають Гомера співцем війни.  Навіть войовничий герой-переможець засуджує ворожнечу поміж людей:

 

   Хай же згине навік між богів і людей ворожнеча

   Й гнів, що й розумних не раз до лихої призводить нестями.

 

II. Bисновки

 - Поема закінчується картиною похорону Гектора. А чим закінчується Троянська війна? (Ахейці за допомогою хитромудрого Одіссея будують троянського коня, якого підносять в дар троянцям. Скориставшись довірливістю суперників, ахейці знищують Трою, спаливши її. Але військо Агамемнона теж понесло велику втрату: стрілою Паріса був уражений найсильніший воїн ахейців — Ахілл.)

 - Поясніть значення фразеологізмів «троянський кінь», «ахіллесова п’ята». (У переносному значенні вислів «троянський кінь» означає подарунок ворогові на його згубу; хитрі, підступні наміри; «ахіллесова п’ята» — слабке, уразливе місце в людини.)

 

 - Що принесла десятирічна війна людям? (Троя пала, ахейці перемогли у цій війні. Тисячі загиблих оплакують батьки і матері. Війна нікому не принесла щастя. Про це говорять герої поеми.

 

 Пріам: Рук убивці синів моїх я доторкаюсь губами!

 

 Ахілл: Не допоможуть нічого найревніші сльози й ридання.

 Долю таку вже богове нам, смертним, напряли, нещасним —

 Жити весь вік у журбі, самі лиш вони безпечальні.

 

 Ахілл:

 Я й нині

 Старості не доглядаю його (батька) й од вітчизни далеко

 В Трої сиджу — і тобі, і дітям твоїм лиш на горе.

 

 Ахілл — Пріаму:

 Та як наслали на тебе це лихо богове небесні,

 Вічно під містом твоїм лише січі та людоубивства.)

 

 - Яке ставлення до війни висловлює Гомер у своїй поемі «Іліада»?

 

Підсумки. Війна несе лише смерть і сльози. Вона вражає своєю алогічністю: тисячі людей прагнуть знищити одне одного. І знищують. Задля чого? Перед обличчям війни, замислившись про її абсурдну суть, вороги знову стають просто людьми, які жахливо страждають через продовження війни. Пояснення цього лиха у героїв Гомера одне: безжальні боги не піклуються про людей, їх більше цікавлять власні забаганки.

 

 

2. Відповідь учнів на проблемні питання, оголошенні на початку уроку.

 Приблизні тези : давньогрецькі герої спонукають подивитися на них, заглибитись у їхній внутрішній світ;людина – найпрекрасніша з усіх земних істот;серед люті і зненависті треба не загубити людяність у серцях;Гомер застерігає майбутні покоління ,показуючи людей, охоплених ненавистю й жагою помсти, від зла, яке загрожувало, загрожує і буде загрожувати світові.

 

А) Читання вірша вчителем:

Не тот из нас герой,кто не бежал меча,

Лишь славы кажды й раз в сражении ища,

Кто думал о своем,хоть кров текла рекой.

В понятии моем тот человек герой,

Кто землю охранял родимую свою,

В свободній час пахал и обагрял в бою.

YI.Домашнє завдання.

 

Написати твір-мініатюру  «Що нового про античний світ  я дізнався (дізналася) з поеми «Іліада» Гомера?

 

Категорія: Мої файли | Додав: lostik79
Переглядів: 4545 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz